tisdag 29 april 2014

Vad behöver jag? Vad vill jag ha?

Det är stor skillnad på att vilja ha något, och att faktiskt behöva något. Jag har blivit förälskad i ett par Acnejeans. De är snygga, har fått bra betyg  i olika tester och finns i min storlek. Men BEHÖVER jag ett par jeans till? Svaret på den fråga blir: nej det behöver jag faktiskt inte. Jag har ett par svarta och ett par mörkblå i samma stil som funkar. Om ett par av dem behöver bytas ut kanske det kan bli aktuellt med ett par Acnejeans.

Det är viktigt att försöka särskilja det man "bara" vill ha från det man behöver. När jag blir sugen på ett plagg försöker jag tänka: Kommer jag att använda detta plagg mer än vad jag använder X (min nuvarande favorit i samma kategori)? Om svaret inte blir ett tvärsäkert JA, så ska jag inte köpa plagget i fråga. Självklart trillar jag dit ibland, men då brukar jag oftast ångra mig efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar